Geologi & kreationism: Vår farliga värld

av Antimonite

Den här temaposten berör även den mer filosofiska aspekter av vår värld. Den kan också betraktas som min hittills hårdaste post mot religion rent allmänt. Alltså inte bara specifikt kreationister.

Man kan och bör som tänkande individ ställa sig frågan hur sjutton man kan kombinera tron på ett högre väsen och att denne är god med tanke på hur världen faktiskt ser ut. Ett påstått GOTT högre väsen därtill med hur vår farliga jord defakto ser ut. När kreationister beskriver världen så är det ju väldigt sällan elände i nån form som avbildas. Tittar man i deras propagandamaterial så är det akvarellmålningar på fjärilar, hästar och blonda små barn som springer runt på ängarna med blå himmel man ser när "skapelsen" ska avbildas.

Retoriken är också därtill en som i högtidliga ordalag talar om hur perfekt och bra allting är. Hur det dräller av "otroliga lösningar som endast en intelligens kan ha tänkt ut" osv.

Det som lyser med sin frånvaro är verkligheten. Verklighetens "skapelse". Den som förutom fjärilar består av jordskred, översvämningar, jordbävningar, torka, pandemier, skadeinsekter, parasiter, missbildningar, små äckliga maskar som äter på folks inre organ, virus, bakterier, krig, folkmord och en jävla massa social och ekonomisk orättvisa.

Vi kan ju ta ett exempel: Fattiga människor bor i tredje världen. De kan varken läsa eller skriva och klimatet är betydligt mer instabilt än i den rika världen. Dvs oavsett hur mycket de än vill lever de i en miljö som är svårare att nå välstånd i. Inte heller kan de bara flytta. Och för att flytta krävs vetskap om att det kanske är bättre på andra platser, något de inte kan få heller. Kanske var det bra att bo på platsen förr i tiden, men så torkade en flod ut eller något. Det är svårt att förklara detta med människans fria vilja eller mänsklig ondska alena och samtidigt hävda att Gud är en god prick. Och nej, människan ligger verkligen INTE bakom alla förändringar i klimat och geologi på vår planet.

Vi kan utvidga det socialt: Det finns en missionerande präst som skulle kunna berätta för de fattiga om omvärlden. Men han väljer istället att berätta för infödingarna om hur schysst en snickare var för 2000 år sen. Lite sagor istället för samhällsinformation alltså. Han skulle kunna rädda deras liv, men han väljer att "rädda deras själar".

Vi kan också utvidga exemplet geologiskt: En fattig obildad familj bor vid foten av en vulkan. De vet inte om att det är farligt att bo där eftersom vulkanen har inte haft utbrott på 3 miljoner år (eller "i mannaminne", välj själv). Helt plötsligt får den utbrott och familjen dör. Man kan inte hävda att "folk ska veta bättre" i det här eftersom bildning trots allt är en modern social konstruktion som vi själva ligger bakom och inte gud. Gud har ju rent allmänt snarare varit emot det hela med tanke på vad som hände med Adam och Eva när de åt av kunskapens träd. Skolor är alltså inte riktigt Guds ära. Det är absolut Homo sapiens egen konstruktion.

Det var iaf en slumrande vulkan som endast supermodern dyr utrustning kunde avslöja skulle få ett utbrott trots sin slummer. De fattiga kan därför inte alls med någon fri vilja eller kunskap i världen skydda sig. Plus att det är lite plumpt och obegripligt av en gudom att säga "Skyll inte på mig för att du dog i vulkanutbrottet – du kunde ju ha köpt en finare seismograf". Jag menar, om det hela hände för 1000 år sen. Då fanns ju inte ens den kunskapen hos de klokaste på jorden. Vad skulle gud skylla på då? Det står ju tex ingenstans i bibeln exakt hur vulkaner ser ut eller var förkastningszoner där jordbävningar kan ske ser ut.

Framförallt blir det extra otrevligt som exempel när vi tittar på hur det ser ut kring vulkaner. Berget lockar till sig nederbörd och kan göra en annars torr miljö fuktigare och bättre. Lägg därtill att gamla vulkanutbrott faktiskt lämnar efter sig fantastiska mineral som efter några årtusenden gör att jordmånen kring vulkan är betydligt bättre än på andra platser.

Dvs i praktiken kan man säga att Gud lockar till sig människor (som är "dumma nog" att inte ha en examen i geologi) till att nyttja den fantastiska marken kring vulkanen. Om jag äger lite mark och lurar någon att flytta dit trots att jag vet att det är något farligt med marken så begår ju jag ett brott. I alla andra situationer kallas ett sånt beteende sadism om det verkligen är fråga om att någon vet något men inte berättar.

Jorden är en livsfarlig plats. Full av saker som kan döda oss. Jorden är rent ut sagt eländig på många sätt. Jorden är rent geologiskt extremt oförtusägbar på vissa punkter. Alla som kan något om mantelplymer tex vet vad jag menar. Vulkaner som bara bryter fram, mitt på kontinentplattorna, långt från alla sprickzoner. Förutse det? Jo tjena.

Om man istället resonerar så att Gud är en sadist, eller lite smått elak eller har en djävul som kompanjon – ja då funkar det ju. Om man väljer att resonera sig fram till att Gud är likgiltig inför skapelsen, ja då funkar det också.

Men i båda fall står man utan någon som helst anledning att dyrka guden i fråga och religionen tappar hela sin poäng. I båda fall är det rimligaste att anta att ingen god intelligens öht ligger bakom jorden och något härpå. Det kvittar hur många fina fjärilar som kreationisterna än visar upp som bevis på guds godhet. Det tar fortfarande inte bort eländet där människor dör pga saker vi inte kan kontrollera eller styra över som berör jordens geologi på något sätt. Inte heller förklarar den gulliga haren på ängen oss poängen med virus som ger oss cancer. I en smått oändlig lista av otrevligheter.Om gud tillskrivs allt det vackra – vem ska då tillskrivas allt det fula? Öppnar man ögonen för hela vår värld och inte bara utvalda delar blir det extremt svårt att tro att det ligger en god intelligens bakom något alls.

Det berömda teodicéproblemet är fortfarande än idag ett olöst problem och det blir bara mer och mer olöst ju mer vi lär oss om universum. Inte mer löst. Det går nämligen inte att skylla på människans fria vilja när någon blir begravd i askan under vulkan. Det har inget med fri vilja alls att göra. Det är vulkanen, dvs en produkt av guds skapelse som dödar ursinningslöst alla. Många kristna har sparkat Teodicé under mattan och är nöjd med de svamlande och filosofiska svaren som teologer tänkt ut genom århundradena. Det är inte jag däremot.

Jag köper inte medgångsguden som bara ges äran för allt trevligt och där allt elände föräras människan själv. Jag får för fan inte kontinentplattorna att flytta på sig bara för att jag är syndig! Det är fullständigt absurt som förklaring på jordbävningar och tzunamis och det lämnar paradoxalt nog inget svar på frågan om gud är speciellt god heller. Tvärtom, dvs även om min "synd" kunde få vulkaner att få utbrott kan man ju fråga sig hur god en sån lösning gör Gud som konstruerat det så. Betänkt nämligen att massor av små oskuldfulla barn ofta stryker med också och inte bara 34åriga syndare. Och problemet kvarstår om dessa barns död beror på föräldrarnas synd. En god gud straffar knappast någon för något som den själv inte begått. En god gud dödar inte folk med vulkaner och skyller utbrotten på folks synder.

Och tillsist: Är folk i Sverige mindre syndiga för att vi inte har förkastningszoner, tzunamis, koleraepedemier eller vulkaner? Är det vår godhet som ger oss vår snälla geologi? Det är vi ju isåfall med det resonemanget. Sverige – världens mest sekulära land med homosexäktenskap, utomäktenskapligt sex, tomma kyrkor och porr rakt in i klassrummen är alltså betydligt mindre syndigt än många djupt kristna länder där katastroferna sker dagligen. Hallelujah!

Artikeln är publicerad här med vänligt tillstånd från Antimonite.

Kommentarer inaktiverade.